2014-03-12

Lathund passform





Idag tänkte jag dela med mig av några av mina bästa tips när det kommer till passform. När man står i provhytten kan det vara svårt att besluta sig om passar eller ej. Här kommer därför en lathund som snabbt kan få sig att avgöra vilka plagg som ska följa med hem i shoppingpåsen.

1. Bekvämlighet är viktigt. Du måste kunna röra dig så sitt, stå och gå i plagget.

2. Det ska vara möjligt att få in ett finger mellan hud och midjelinning.

3. Sidsömmarna ska hänga rakt utan horisontella veck.

4. Kjolar och byxor ska hänga från stussen och inte skära in.

5. Fickor, flicklock och blixtlås ska vara plana. Bubblor och konstiga veck är inte klädsamt.

Ibland kan det vara bättre att välja en lite lösare än en för tajt passform, åtminstone om du önskar se en liten smula slankare ut. Observera att jag inte pratar "baggy" utan syftar på "två-fingrar-i-linningen-löst". Låt aldrig storlekslappen bak i nacken vara ledstjärna vid köp.

När ett plagg sitter för tajt bildas tvära veck. Det spelar ingen roll om det är en klänning, kjol eller som byxor i mitt fall. Vecken drar blickarna till sig och eftersom de är liggande skapar de breddande linjer för ögat. Breddande linjer breddar alltid (vilket är bra) men i kombination med för snäva plagg blir det mindre lyckat.

1 kommentar: