2013-09-19

Jag har inte 50 måsten i garderoben

Polotröjan är favoriten! Bild från förra året men långt hår. 
Det är så kul med alla era kommentarer – tack! Här kommer mitt resultat. Jag har 37 av 50. Här har jag spaltat upp det som jag inte har och varför:


3. Neutrala ballerinas – nix, men börjar helt plötsligt fundera på om jag borde.
6. Axelbandslös klänning – aldrig i livet! Just snyggt om den halkar ner...
8. Nättare halsband – är ingen halsbandsperson, tycker att det är i vägen.
20. Solhatt – jo, kanske men känner mig alltid så fånig i stora hattar.
24. Flätat bälte – finns redan på önskelistan sedan många år.
25. Jeansshorts – Jag gillar långa klädda shorts som chinos.
33. Maffigt halsband – vill så gärna men det går bara inte!
34. Leopardmönstrade skor – jag gillar det, speciellt det här paret.
43. Färgglad festtopp – ett gapande hål i min klädkammare.
46. Färgade sandaler – jag har ett par i bruna längst i garderoben. 
47. Seglarskor – har ju ingen båt. ;-)
48. Skinnjacka – ibland blir jag sugen men kommer inte till skott. 
50. Jeansjacka – hade en som tonåring men inte sedan dess.

Precis som någon skriver i kommentarerna så är en del saker nya och känns fräscha. Andra saker känns kanske lite "mossiga" och passé av det som hänger i garderoben. Mitt nagellack har kanske torkat, kan till exempel inte minnas när jag sist hade röda naglar.

Någon gång framöver tycker jag att vi på allvar ska prata om det här med modemåsten. Själv får jag kvävningskänslor när jag hör andra prata om måsten hit och dit. Kläder ska vara kul och visst finns det nödvändigheter men är inte måsten ett lite för starkt ord.

Helt spontant – vad har ni för åsikter om modemåsten? Kommentera!

9 kommentarer:

  1. Håller med Dig, det är för många "måsten" - så även kring mode. Det bästa är väl ändå att ha funnit sin stil och utifrån den välja och vraka. Känner mig jättenöjd när jag kan avstå från ett "modemåste" för att jag vet att det inte funkar på mig.

    SvaraRadera
  2. Jag får lite kräk-känslor av sådana listor... Dessutom saknar den ganska mycket saker för att överleva i Göteborg... en regnjacka som ändå är snygg, mössa, vantar, halsduk, vindtät och regntät vinterjacka eller kappa som ändå är snygg, rejäla men ändå snygga skor som klarar Göteborgsslasket osv. Har du några bra tips där? hur man klär sig snyggt men ändå klarar motstå Göteborgsvädret? Såg din hundpromenadsbild häromsistens och tror du kan ha bra tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Karin. Bor inte i Gbg men i Hbg som har samma väder. Vet inte hur jag ska klä mig för rusk och fritid och ändå ha stil.

      Radera
  3. Jag tycker inte heller att det finns några måsten när det gäller kläder och mode. Jag tycker att varje person ska välja de kläder, i de färger och i den stilen som man själv gillar och trivs med. Världen blir lite mer intressant när vi vågar vara lite unika.

    SvaraRadera
  4. Hej nödvändigheter eller måsten, man kan kalla det vad man vill, men jag är säker på att de underlättar för att få ihop en gångbar garderob året runt! Jag älskar tanken är att jag fortfarande har några nödvändiga ting att söka efter. .det är roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt i det du säger. Jag gillar att du säger nödvändigheter! Jag tar efter dig på den punkten. Tack! Hälsningar Katarina

      Radera
  5. Hej!
    Men inte måste man klä sig i klassiskt (och följa den här typ av lista på "klassiker"). Men det kan underlätta om man gör det.. dvs. om man gillar stilen. Jag gillar den, så snyggt och enkelt, ffa för den som har en mer vanlig kvinnokropp. Den där 50-listan tagen rakt av är inte lika snygg och gångbar om man inte fyller "kvoten" för detta (som att ha proportioner och mått som den här garderoben gör sif i, t.ex midja; men klassikerna på "listan" kan då anpassas med lite tankekraft. Och se, det kan bli lite enklare igen; en del måste utgå, annat ska in.)

    Det handlar inte om några "måsten" utan om stil, vill jag mena, och att finna den stil som passar den personaliga smaken och kroppen.

    Se gärna, som exempel, tightsen man ser överallt nu.. inte särskilt klassiskt, inte ens hemmavid är det gångbart (sett som klassiskt) om det inte rör underställ till annat, för skidbacken. Men de passar trots allt många smaker just nu - och figurer! Byts de till en snävare kortare byxa, typ Capri förändras bilden genast. Motsvarande/liknande siluett, snyggt -och klassiskt. Fungerar bättre i fler sammanhang. Håller också fint för ballerinas, till klackar, till boots av rätt sort. Förenklar och breddar användingen.

    Förenklande i vardagen alltså, om man bygger en garderob med en rad bra klassiker.. anpassade till den egna figuren m.m. aspekter och hänsyn att förhålla sig till, ala klimatfrågorna.. t.ex. "göteborgsklassiker". Vilka är de? (egen ny favorit är Camilla Mörch, kanske inte klassiker, men kan bli, lita av en tunn parkas för väta)

    Jag håller med föregående skribent. Det är roligt att ha något att komplettera, kanske att spana efter och lägga en bra slant på när plagget äntligen ligger framför en! Detta sätt att shoppa är absolut självvalt.. inte något som modet eller någon annan dikterar, utan utgör ett resultat av insikter och smak som livet medfört.. som gett en förkärlek till just en klassisk stil. För att den är enkel och vacker att bära. Att köpa selekterat kan vara så förenklande i vardagen.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är lite tråkigt nästan att höra om måsten. Jag älskar när folk är lite crazy och egna av sig i modevärlden, kanske för att jag själv inte är så modig. Men måsten... för vissa kan det säkert fungera, men för mig blir många av måstena bara hängande i garderoben, jag trivs inte i dem. Som klänning tex. Jättesnyggt och gör garderoben mer varierad, men det funkar bara inte för mig. Samma med klackar. Har visserligen ett par svarta, men de används i stort sett aldrig. Kanske en gång vart tredje-femte år ungefär. Så... Frågan är väl om det verkligen var ett måste för mig då. Vad jag har gjort, och som har hjälpt mig, är att skriva ner exakt vad jag trivs i för kläder och också lista sånt jag vet att jag inte trivs i. Det är en bra början. Sedan får man tänka på hur man kan använda det konceptet i olika miljöer och sammanhang. Jag gillar tanken på att ha en "uniform", en uppsättning kläder som man trivs extra bra i och sedan ha flera varianter av den. I mitt fall är det top, tighta jeans och kavaj. Har märkt att jag kan variera detta så att jag kan känna mig bekväm i de flesta situationer.

    Och genom att ha skrivit ner vad jag inte tivs i, har jag undgått att köpa på mig massa fina klänningar tex. De blir ju ändå inte använda. Och så kan jag fokusera på sånt jag VET att jag använder.

    SvaraRadera
  7. Om man är osäker på sin stil och inte har "koll" på mode och trender kan det vara finfint med en lista på "måsten". Måste-plaggen bör vara i fin kvalité, och trendpaggen/accesoarerna kan kosta lite mindre eftersom de ändå oftast bara används en eller två säsonger.
    När tjejer omkring mig ställer samma fråga om måsten brukar jag säga:
    2 kavajer med snyggt snitt.
    Svarta skinnpumps
    svart skinnväska
    snyggt sittande jeans
    kashmir tröja
    kappa
    vit skjorta
    pennkjol
    skir blus
    svarta kostymbyxor (gärna med lite drop crotch för att hotta up dem)

    Om jag själv tittar på det jag skrivit skulle jag tänka boring. Men tillsammans med fräcka armband eller halsband... knallrött läppstift eller mörkröda naglar så kan en "vanlig" outfit genast bli hetare.
    Tips...Höga klackar kan förvandla den mest alldagliga outfiten till het!

    SvaraRadera