2013-09-20

Empire – modellen med midjan under bysten

Länk till klänning Vive Maria French Girl/Zalando.
Hej Helen! När midjan är placerad under bysten kallas modellen för empire. Det finns säkert ett tillskärarnamn för just den där "tygbältet" men det kan inte jag. Kanske någon läsare som kan fylla i kunskapsluckorna år oss?  Här kommer i alla fall nio stycken klänningar att välja mellan. Hoppas att du hittar någon som du tycker om! Hälsningar Katarina

Från vänster till höger: Maria Westerlind, Jumperfabriken, Maria Westerlind

Från vänster till höger: Karen Millen, Anna Field/Zalando, Karen Millen.

Från vänster till höger: Cream/Zalando, Zalando, Cream/Zalando.
TYCK TILL! Vad tycker du om empiremodellen? Gillar du dagens klänningar? Har du någon favorit? Dela med dig av länkar i kommentarsfältet om du har fler förslag på fina empireklänningar åt Helen!

UNDRAR DU OCKSÅ? Du kan skicka din stilfråga till mig så svarar jag i ett separat inlägg här på bloggen. Du kan skicka med bilder, du väljer själv om du vill att jag publicerar dem eller ej. Din fråga skickar du till: fragakatarina@gmail.com

7 kommentarer:

  1. Hej, empiremodellen är "lurig" tycker jag. På mig själv tycker jag att midjan hamnar för högt upp och effekten blir att jag ser gravid ut istället. Rent teoretiskt skulle jag passa i empiremodellen eftersom jag har smala höfter och är relativt bred upptill(breda axlar, V-form). Men i praktiken så tror jag inte att jag passar i den modellen. Vill att midjan hamnar längre ned för att skapa längd, och kanske dölja lilla magen.

    Hälsningar Carina

    SvaraRadera
  2. Empiremodellen är perfekt, jag är som smalast där. Man skulle kunna säga att midjan har flyttat uppåt med året. Men det gäller att hitta modeller utan rynk, eller med rynk på rätt ställe för att slippa gravidkänslan. Mitt tips är en skjortklänning från Ellos, kanske inte empire men med midjan lite högre upp. Väldigt klädsam tycker jag (är 176 cm).http://www.ellos.se/ellos-casual/skjortklanning/372360

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen empireskurna klänningar. Är päronformad med stl M upptill och stl L nedtill. Detta gör att många klänningmodeller blir för store upptill om jag ska få dem över höfter och rumpa. Dock får det inte vara någon plissering eller annat rynk för då blir man väldigt stor.

    SvaraRadera
  4. Mmmm, gillar Karen Millens och Maria Westerlinds klänningar skarpt!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Carina om att det är en lurig modell som jag har svårt att få att passa på mig. Midjan hamnar lätt på fel ställe och antingen ser jag gravid ut och eller så blir det bara ben och ingen överkropp. Men det är väl så det är, men alla modeller passar inte alla kroppar.

    SvaraRadera
  6. Den här vill jag ha,
    http://www.net-a-porter.com/product/379420
    Den här får det nog bli, för figurens skull, misstänker jag, eller kanske inte någon av dem.
    http://www.peterhahn.se/anna-aura-jerseyklaenning-svart-103989.html
    Ska prova båda. Instämmer, det är svårt att hitta något bra om det finns lite mage. Empire kan vara småklurigt det med. För min del är det nästan kört att hoppas på att det blir superpassligt. Halvdant går alltså helt bort här! Jag vill inte ha något som riskerar hänga i garderoben. Kanske handlar detta om acceptans - om att finna stil och modell som går an på den kropp man faktiskt lever sitt liv i.

    Vem har förresten sagt att man måste ha en klänning? Om det inte känns fint och trivsamt så avstår jag helt sonika! Men nyfikenheten är lite i vägen för att avstå att prova i alla fall, om det så skulle leda till ett No No.. Än sen! Sämre nöjen finns väl?!

    SvaraRadera
  7. Det finns viss risk att jag ser gravid ut i den modellen. Men, jag har en som är ursnygg och den har vattenfall på överdelen och det gör att magen inte ser så stor ut.
    /Annika

    SvaraRadera