2013-09-18

En kvinnas 50 måsten


Jag hittade en rolig lista med 50 saker varje kvinna "måste" ha för att sätta stilen. Inte för at tjag tycker att det finns så många "måsten" här i livet när det gäller kläder. Fast å andra sidan tycker jag att det är ganska kul med den här typen av listor. Hur mycket har du?

1. V-ringad tröja
2. Vit skjorta
3. Neutrala ballerinas
4. Fin topp
5. Jeansskjorta
6. Axelbandslös klänning 
7. Stor sjal
8. Nättare halsband
9. Trenchcoat
10. Den lilla svarta
11. Rött nagellack
12. Cocktailring
13. Weekendbag
14. Solglasögon
15. Capribyxor
16. Klassiska ridstövlar
17. Blåjeans
18. Färgglada ballerinas
19. Kuvertväska
20. Solhatt 
21. Parfym
22. Armbandsur
23. Linne
24. Flätat bälte
25. Jeansshorts
26. Klassisk mörk kappa
27. Fodralklänning
28. Svarta tajta jeans
29. Kort sommarkjol
30. Pennkjol
31. Handväska
32. Gummistövlar
33. Maffigt halsband
34. Leopardmönstrade skor
35. Cardigan
36. Fint bälte
37. Neutrala klackar
38. Mörk topp
39. Vit topp
40. Kavaj
41. Randig topp
42. Paraply
43. Färggrann festtopp
44. Höstjacka
45. Vita byxor
46. Färgade sandaler
47. Seglarskor
48. Skinnjacka
49. Svart polotröja
50. Jeansjacka

Jag har räknat ihop mitt resultat men jag tänkte hålla lite på det. Istället frågar jag nu er, hur ser det ut egentligen? Hur många "poäng" lyckas ni skrapa ihop av det totala 50? 

När jag har fått tolv kommentarer så lovar jag att skriva siffran, plagget och en kommentar. Antar ni utmaningen? :-) 

Psst!! Skriv nu inte bara siffrorna utan gör det tillsammans med listnumret så blir det lättare att följa. 

16 kommentarer:

  1. Hihi..... Kul inlägg! Jag lyckas nog tyvärr skrapa ihop ganska många poäng. Jag är en sån person som aldrig lyckas slänga någonting..... Men det här har jag inte:

    3. neutrala ballerina eftersom jag inte trivs i så platta skor
    18. färgglada ballerina se ovan
    20. solhatt om inte beppemössa räknas :-)
    34. leopardskor
    47. seglaskor för platta....
    48. skinnjacka vill så gärna ha en men hittar aldrig en snygg.

    44/50 Känns lite läskigt att vara först ut och "komma ur garderoben". Är kanske läge att ge sig själv en spark i baken och börja rensa. Vissa saker är ju gamla som gatan.....

    SvaraRadera
  2. Hei hei så gøy. Jeg fikk 40 av de 50. Jeg har ikke 5 jeansskjorte, 6 stroppeløs kjole, 11 rødt negllakk, 12 coctailring, 16 klassiske ridestøvler (har sorte høye støvler med flat hel?), 28 svarte tajta jeans, 33 maffig halsband, 42 paraply ( har små sammenleggbare), 34 leopardmønstrete sko, 49 svart polotrøye.

    SvaraRadera
  3. Behöver tydligen shoppa. Strävar ständigt efter en klassisk genomarbetad stil, men har många steg kvar enligt listan. Ser istället detta som en bra lista att checka av ibland inför shoppingturen.
    /Helena

    SvaraRadera
  4. Kul, Du har avslöjat allvarliga brister i min garderob, blink
    Saknar:
    5 Jeansskjorta
    6 Axelbandslös klänning
    12 cocktailring
    19 kuvertväska
    20 solhatt
    25 jeansshorts
    34 leopardmönstrade skor
    50 jeansjacka

    SvaraRadera
  5. haha... jag fick ihop 14/50. Och det säger jag stolt! Har jobbat på att ha en så minimal garderob som möjligt, men som ändå funkar i alla sammanhang. En cardigan är det som jag kan säga såhär på rak arm att jag behöver köpa, men annars känns det som att jag klarar mig bra. Har dock några egna måsten,som inte finns med på denna lista. Kängor, regnkläder, vinterjacka tex.

    Det jag har på listan är följande nr: 1,4,7,14,15,17,22,23,25,26,31,37,40,44

    SvaraRadera
  6. Hej, jag jobbar hela tiden med att skaffa mig dessa måsten. Prickade in 36 av 50 måsten men har en känsla av att några av plaggen/prylarna jag har inte är helt moderna. Ridstövlar t.ex. känns som något som borde vara klassiska men som hos mig känns lite "omoderna" därför att det var ett bra tag sedan jag köpte dem. Kommer nog aldrig att uppnå känslan av att ha nått "varvet runt"! Men som sagt - jag jobbar på det!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Kul lista, hade bara hälften av alla måsten...

    SvaraRadera
  8. Har haft allt, numer ca hälften. T.ex. burberrytrenchen åkte för länge sedan i en container för någon annans användning (hoppas att den kom till någon som kunde uppskatta den. Och som ringar på vattnet så delar vi väl med oss? Ja, jisses.. (ändrat storlek).. Skodonen är något som man behöver se över, kan jag mena - listan håller inte livet ut - en liten "rätt" klack t.ex, eller kil kan bli bättre för en del. Går inte med ballerinas om man fått en liten och inte helt nätt åldersrondör.. osv. Följdriktigt, skodon med annan form på gång.. såsom anskaffning av leopardmönstrade skor med vettig höjd/form på klacken, till alla superfina Neutraler och loosefit .. Sa hon, som snart går i pension.
    Absolut kul inlägg! :)

    SvaraRadera
  9. 35 har jag. Saknar 3, 6, 11, 12, 13, 19, 20, 24, 27, 30, 43, 44, 47, 48, 49. Spänd på din lista!
    Helle

    SvaraRadera
  10. Jag har 20 av 50. Detta är vad jag har:
    1. V-ringad tröja
    4. Fin topp
    8. Nättare halsband
    9. Trenchcoat
    10. Den lilla svarta
    11. Rött nagellack
    14. Solglasögon
    17. Blåjeans
    21. Parfym
    22. Armbandsur
    23. Linne
    30. Pennkjol
    31. Handväska
    32. Gummistövlar
    35. Cardigan
    38. Mörk topp
    40. Kavaj
    42. Paraply
    44. Höstjacka
    49. Svart polotröja

    Det finns mkt på listan som inte är måsten för mig. Skorna stämmer inte alls med mina skomåsten. Använder nästan inga sydda plagg typ skjortor och fodralklänning då det inte finns plagg med vettig passform på mig pga stor byst (70H) så där går mkt bort också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att lista enligt Katarinas förslag ger mervärde. Kompletterar således här med min lista med sånt av det som finns och än fungerar (Id. från anonym med burberrytrenchen)
      1. v-ringat
      2. vit skjorta
      4. fin top
      7. stor sjal
      8. nätt halsband
      11. rött nagellack
      13. weekend bag
      14. solglasögon
      15. Capri
      17. blå jeans
      20. solhatt
      21. parfym
      23. linne
      24. flätat skärp
      31. handväska
      32. gummistövlar
      33. maffigt halsband
      35. cardigan
      37. neutrala klackar (skor)
      38. mörk top
      39. vit top
      40. kavaj
      41. randig top
      42. paraply
      44. höstjacka

      Fattas i 50-uppräkningen - kan jag tycka - dräktbyxa och sommarklänning av annan typ än lilla svarta eller fodral; som kan göra en garderob mer komplett.

      Radera
  11. Jag har allt utom klocka. :)

    SvaraRadera
  12. Detta har jag...

    2. Vit skjorta
    4. Fin topp
    7. Stor sjal
    8. Nättare halsband
    9. Trenchcoat
    11. Rött nagellack
    14. Solglasögon
    15. Capribyxor
    17. Blåjeans
    18. Färgglada ballerinas
    19. Kuvertväska
    21. Parfym
    22. Armbandsur
    23. Linne
    24. Flätat bälte
    26. Klassisk mörk kappa
    27. Fodralklänning
    29. Kort sommarkjol
    30. Pennkjol
    31. Handväska
    32. Gummistövlar
    33. Maffigt halsband
    35. Cardigan
    38. Mörk topp
    39. Vit topp
    40. Kavaj
    42. Paraply
    43. Färggrann festtopp


    Saknade en hel del! :-)

    SvaraRadera
  13. Förresten.. Måste man ha svart kappa t.ex? Neutraler kan vara alternativa VAL. Kamelfärgat..? Eller annat, i FÄRG SOM PASSAR men med bra kvalitet som fin ull, alpacka, kashmir.

    Detta sagt, för att peka på det som Katarina säger, om Måsten.

    SvaraRadera
  14. Kul lista, bra att ha i tankarna när man ska shoppa! Jag har ca 2/3 men saknar (eller behöver förnya :-)

    4. Fin topp
    5. Jeansskjorta
    6. Axelbandslös klänning
    7. Stor sjal
    10.Den lilla svarta
    11.Rött nagellack
    12.Cocktailring
    18.Färgglada ballerina
    24.Flätat bälte
    25.Jeansshorts
    27.Fodralklänning
    30.Pennkjol
    33.Maffigt halsband
    34.Leopardskor
    35.Kardigan
    36.Fint bälte
    41.Randig topp
    43.Färggrann festtopp
    46.Färgade sandaler

    Hmm, det blev ju en hel del.. Fråga ang Halsduk - går det under sjal? Annnars är ju både det och mössa, handskar också nåt av måsten alldeles nu känns det som denna kyliga morgon..

    SvaraRadera
  15. 25/50, hade jag, många idéer på fina kläder och en kul lista!

    SvaraRadera