2013-03-13

Åldern är bara en siffra...

Ganska ofta får jag typiska utseendefrågor av mina kunder. Allt som oftast så rör det sig om åldrandet, inte att det skulle vara det egentliga problemet för det är man okej med. Snarare gäller funderingen det här med att känna sig snygg oavsett ålder. För när jag frågar så handlar det inte om att man önskar var 20, 30 eller 40 igen utan man är nöjd med den ålder som man har.

Jag har använt den här förmiddagen till att summera de svar som jag brukar ge. En del av dem kommer kanske inte att falla i smaken för er som läser men här kommer de ändå. För att utseendemässigt vara sitt stiligaste jag oavsett ålder kan man tänka på följande saker:

– Håret, en behändig klippning/frisyr som passar ansiktet och livsstilen. Färg och slingor som mjukar upp och matchar de egna färgerna.

– Makeup, en naturlig sminkning för att förstärka de egna färgerna. Kan vara ett lätt färgat läppglans, en ögonpenna för att förstärka ögonfransraden och lite mascara.

– Ögonbrynen, plockade i en snygg båge, lyfter och öppnar upp ögat. Lite extra färg att förstärka dem är också bra att komma ihåg.

– Figuren, en kropp som hålls igång oavsett storlek/ålder kommer alltid att se sundare/yngre ut.

– Passformen, klädernas passform gör stor skillnad. Billigare kläder med rätt passform ser hundra gånger mer exklusiva ut än dyra kläder som sitter illa. Just passformen gör dessutom intrycket av att vara väldigt välklädd vilket i sin tur ger intrycket att vara tillfreds.

Alla, oavsett ålder och storlek vill se fina ut. Ingen står framför spegeln före man går till jobbet och tänker att idag ska jag se så ful ut som möjligt. Vissa har ett extra stort intresse medan andra inte har det men grundläggande hos alla finns ändå en önskan om att se någorlunda bra ut.

Ibland kan omständigheterna i livet göra så att man ger upp och slutar bry sig, det är jag medveten om men hos de allra flesta som är friska och mitt i livet finns denna önskan. Eller? Vad tror ni? Har jag rätt eller fel?

3 kommentarer:

  1. Du har så rätt så. Det jag själv märkt av tydligast är att jag under vissa perioder i livet inte "orkat bry mig" trots att jag annars har ett stort intresse för stil.

    SvaraRadera
  2. Det där var helt rätt. Jag tror kanske också att det där med acceptans är viktigt också i sammanhanget. Acceptera hur man ser ut, våga visa och vara stolt tillsammans med det du skrivit. Samtidigt är det just acceptansen som jag utmanas i.
    Tack för intressant läsning.

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra tips och du har verkligen rätt! Ett par ska jag ta till mig och tänka på bla det här med passform. Är lite rädd att kläderna ska sitta för tight och får då istället kläder som är för stora över axlar och höfter! Ha en skön helg! Vänligen Christina

    SvaraRadera