2012-09-19

Little Black Dress eller den lilla svarta som vi säger här hemma

Den lilla svarta är en klänning man kan använda till många olika tillfällen och är enkel att matcha. Det finns många typer av LBD's - den du använder på jobbet, festen eller till vardags. Själv använder jag ofta en enkel svart trikåklänning i jobbsammanhang, det är både bekvämt och lite mer "dressat" än till exempel jeans. Jag gillar också att det inte ger mig känslan av en gullig klänning, jag matchar allt som oftast med täta strumpbyxor, kofta och fina skor.

Jag har plockat ut två liknande klänningar som enligt mig gör jobbet som "den lilla svarta" på jobbet! 
Den här klänningen kommer från Alexander Wang och kostar runt 3300 kronor på Net-a-porter.com
Den billigare varianten kommer från Filippa K och  1265 kronor på Zalando.se
Den lilla svarta med en stor bylsig kofta över.

Den lilla svarta i all sin enkelhet. 

6 kommentarer:

  1. Är klänningen längst ner från Filippa K? :-)

    /Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, just den klänningen är från Marc O'Polo. De har några basklänningar varje år som jag gillar. Min allra första klänning därifrån krymte så jag köper alltid en storlek större just när det gäller klänningarna.

      Radera
  2. Måste den "lilla svarta" vara svart?
    Vi har ju kommit överens om att svart inte klär alla, och speciellt inte den som har kommit upp i ålder.
    Just nu är ju vinrött - som jag gillar - stort. Måste gå att ersätta det svarta i sin helhet.
    Hare gött från Kicki i Partille

    SvaraRadera
  3. Hej Kicki, du har helt rätt! Visst syftar man på en svart som begrepp men den kan vara precis den färg som klär dig bäst! Bra sagt! Kram

    SvaraRadera
  4. Den lilla svarta med bylsig kofta är ju jättefin på dig! Men jag är 176 cm, storlek 44 och blir jättestor i den kombinationen. Har du något annat förslag på koftmodell?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martina, det är inte alls lätt att hitta MEN om du snubblar över en omlottkofta så är det den perfekta kombinationen som skulle passar superbra på dig.
      Jag hade en från GANT för ett par år sedan då jag var större. Den var stickad i något mjukt garn med långa "flärpar" som jag knöt runt i midjan. Tänk på att undvika en stor knut precis mitt på magen, den ska helst ligga lite vid sidan om.
      Trevlig helg!

      Radera