2012-09-20

Torsdag och Katarina inspireras av... DVF

Diane von Fürstenberg på 70-talet. 
Diane von Fürstenberg är en känd modedesigner, en av mina personliga favoriter. Klänningen på bilden ovan är just från Diane von Fürstenberg och jag har använt den flitigt trots att den är mönstrad (jag gillar mönster på alla andra men inte på mig själv).

Omlottklänningen är faktiskt den klänning som Diane är mest känd för. Företaget som bär hennes namn finns i hela världen och har sitt huvudkontor i trendiga Meatpacking district i New York. Självklart drog jag med mig familjen när vi var på New York resan i somras, det gäller ju att passa på!

Under en längre tid var Diane gift med en prins, Egon och det var i samband med giftmålet hon startade sitt märke DVF (Diane von Fürstenberg). Hon ville göra något eget och förknippas med något och inte "bara vara" prinsessa. Hon flyttade sedermera till New York och mötte den dåtida redaktören på Vogue, Diana Vreeland som tyckte att hennes design var underbar. Resten är historia som man brukar säga. 

Mästerverket omlottklänningen har influerat det kvinnliga modet enormt och det är ett tacksamt plagg att bära. Klänningarna är än i dag är nytänkande, roliga och framförallt klädsamma för de flesta kvinnliga kurvorna. Oavsett om man väljer originalet eller en billigare variant från någon kedja. 

1 kommentar:

  1. Omlott klänningen är en favorit i min garderob. Snygg och bekväm :)

    /Suss

    SvaraRadera