2012-09-18

Stiltipsar tisdag - välj rätt kjollängd!

Hitta kjollängden som smickrar dina ben och känn dig fin i kjol!


TIPS! Rätt längd på kjolen smickrar och ger långa slanka ben medan "fel" längd kapar av och kortar ner. Utgå från de fem längderna nästa gång du shoppar en kjol var säker på ett lyckat köp. 

Kortkort: I KLARTEXT - Här får man akta sig för att inte se ut som en porrskådis! Tänk på att välja en klädd topp och att kjolen inte bör vara kortare än till dina fingerspetsar om du lägger händerna längs kroppen. Ju högre klackar och tunnare strumbyxor du väljer desto mer vulgovarning, en balansgång med andra ord. Lägre klack, tätare strumbyxa och polotröja fixar den den franska looken.  

Ovanför knäet: Kjolar som slutar strax ovanför knäet passar de kvinnor som är något kortare till växten.  Viktigt att komma ihåg att en kjol kryper upp en smula vid användning och att den från början kan kännas en eller två cm för lång. Korta kvinnor bör också matcha skor och strumpor med kjolens färg för att skapa illusion av extra längd. 

Nedanför knäet: Kjolar som slutar precis mitt på knäet eller nedanför passar är den korta längden som passar långa kvinnor. Strax under knäet finns är de flesta av oss lite smalare i förhållande till vaden, det är därför ett ställe som är mycket snyggt att markera med ett kjolslut.  

Vadlångt: Det här är längden som på ett mycket effektivt sätt kapar benet. Kvar blir en stump som man antingen visar i ett par sandaler eller ett par slimmade stövlar. Personer med kraftiga vader passar inte jättebra i denna längd. 

Hellångt: Denna längd slukar halva din figur och därför är det viktigt att komma ihåg att en kortare kvinna bör färgkoordinera med överdelen. Att skapa extra länd är nyckel och en nättare överdel är betydligt bättre än en stor och bylsig. 

Bild på fem längder av kjolar. 

3 kommentarer:

  1. Tack för ett bra tips!

    Jag är kort, har alltid varit bekväm i kjolar som slutar över knäet och nu vet jag att det passar mig. På många håll har jag hört att jag ska ha en kjol som slutar över knäet, men det har jag aldrig trivts i.

    Med vänlig hälsning,
    Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina,
    Tack för värdefulla tips (igen!) Det ger mig så himla mycket att läsa din blogg!
    Lena

    SvaraRadera
  3. Tack för beröm! Det är kul att kunna bidra med några tips.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera