2010-11-02

Klädkoder och bröllop i Indien


Klädkod eller som engelskans dress code syftar på hur vi bör klä oss vid olika typer av sammanhang. Sunt förnuft, respekt och att ta seden dit man kommer brukar vara goda ledord att följa för den osäkra.

Det kan handla om ett bröllop där man förväntas ha en viss klädsel, ett besök på en engelsk country club eller en middag på en lyxigare storstadskrog. Är man osäker så kan man alltid ringa och fråga vad som gäller kring klädseln.

Olika länder har olika seder att ta hänsyn till och här kan du läsa mer om en tjej som ska vara gäst på ett bröllop i Indien inom kort. Spännande men vad är det som förväntas egentligen? Bilden visar Aishwarya Rai Bachan som är Indiens motsvarighet till Julia Roberts och Angelina Jolie.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    jag var på ett indiskt bröllop i augusti, och skulle vilja kommentera ditt svar lite och uppmuntra gästen i fråga att satsa på indiska kläder, om så en vacker tunika i stället för sari.

    Bröllop i Indien är extremt överdådiga tillfällen, som förevigas av många fotografer, både professionella och amatörer. Det tas foton i olika konstellationer i flera timmar.

    Jag har faktiskt svårt att tänka mig att jag skulle kunna köpt kläder i Sverige som inte skulle fått mig att se mycket vardaglig, och oengagerad ut på bilderna - jämfört med de indiska kvinnornas smycken och guldprydda saris. På de bilderna, som är för evigt, ville jag gärna se ut som om jag ansträngt mig lika mycket som alla andra.

    På det bröllop vi var bjudna till erbjöds vi hjälp att köpa indiska kläder, och det var inga som helst problem att få sariblusen uppsydd och utprovad även dagen före bröllopet. Det var mycket viktigt att det var tillräckligt med guld invävt i sarin och mitt förstaval - enkel men smakfull - var inte godkänt. :-) More is definitely more i Indien.

    Vill man inte köpa sari finns det vackra dräkter med tunika och sidenbyxor som är väldigt bekväma - något jag köpte för en annan av bröllopets 4 dagar. Min sari blir väl mest en rolig souvenir, men jag planerar att ha den broderade tunikan på nyårsafton. Sariköpet handlar inte om någon förmögenhet, kanske 500 kr för sidensari och blus.

    Slutligen vill jag säga att vårt beslut att köpa indiska kläder och anpassa oss till de indiska sederna var något som uppskattades mycket av släktingar och andra gäster. Har sällan fått så många positiva kommentarer på min klädsel på andra bröllop. Även min pojkväns tunika uppskattades mycket. Jag har svårt att tro att en aldrig så fin västerländsk klädsel skulle tagits emot på samma sätt.

    Så fråga inbjudarna om någon kusin vill hjälpa till att shoppa, och satsa på att vara mer uppklädd än någonsin för en gång i livet!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för all värdefull information! Jag kommer att framföra det som du har skrivit och jag är hundra på att det kommer att bli uppskattat. Toppen!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer oxå att närvara vid ett indiskt bröllop nu i dec. Min sambos brorsdotter gifter sej.Jag kommer definitivt att använda mej av traditionella kläder, vilket redan är bestämt.
    Det är inte många som under sin livstid får närvara vid ett indiskt bröllop och det är ett minne för livet.
    Så det faller sej naturligt och att klä sej i sarees eller en vacker tunika, som ovan skrev.
    Min sambos släktingar är överlyckliga över att jag vill klä mej i deras traditionella kläder och är mera än villiga att hjälpa mej att hitta kläder och som ovan skrev, du kan få tunikan uppsydd bara timmar innan bröllopet. Men valet av klädsel är helt och hållet upp till mej, inget som jag känner något tvång över.

    Jag ser framemot denna upplevelse, Vi kommer att vara i Malaysia från 1 dec till 15 Jan.

    Ha det gott

    SvaraRadera