2014-03-01

Klänning, kjol och gala

Torsdagsklänningen. På hotellrummet före Eldsjälsgalan.

UTMANINGEN:
Bär kjol eller klänning

En vecka försvinner verkligen snabbt och nu är vi här igen! Det är lördag och vi ska summera och knyta ihop säcken efter den här veckans utmaning. Det var många som hakade på men färre som fullföljde. Ja, så ser det i alla fall ut när jag kollar e-posten. Två tappra kjolanvändare har skickat bild och reflektioner hittills men jag hoppas så klart på fler under dagen. Har du ingen kjolbild? Skicka en liten kommentar i alla fall så att jag får veta hur det har gått. 

Själv har jag försökt att undvika jeansen den här veckan och verkligen bära kjol. Det har gått riktigt bra men när jag försökte mobilblogga från Göteborg gick det mindre bra. Jag och maken blev inbjudna till TV4:s direktsända Eldsjälsgala i torsdags och så klart ville jag ju visa upp min klänning för er. Det blev inte chans att ta några direkta bilder eftersom det var mobilförbud i studion…

Från studion.
Det har varit skoj att delta i utmaningen tillsammans med er. Jag kan konstatera att jag nog faktiskt har fler kjolar än jag egentligen tänker mig. Min egen personliga svaghet kanske? Shoppar fler kjolar och klänningar än jag egentligen använder? Hur har det varit för er? Fler eller färre kjolar?

15 kommentarer:

  1. Jag bar klänning på ettårskalas och gästerna tyckte jag var fin och hade "stikla åpp" mig så mycket...men med all anledning! Det är svårt att bära kjol/klänning som hemmamamma. Hade nog inte vågat anta utmaningen om det inte varit för kalaset. Nån bild får du tyvärr inte, men jag hade en plommonfärgad holkärmad tunika/klänning med båtringning och svarta leopardmönstrade strumpbyxor bar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät ju som att du var tjusigast på kalaset! Roligt att höra att du antog utmaningen. Som hemmamamma är det ju inte alltid så lätt att få tiden att räcka till alla gånger. Bra jobbat!

      Radera
  2. Hej, jag hade klänningen på mig i onsdags, har kommit på att jag trivs bäst i klänning jämfört med kjol. Det är helt enkelt enklare att få det snyggt under med hel underklänning än underkjol den lever sitt eget liv på mig. Köpte dock en vår kjol nyss så jag ger inte upp ;) Camilla

    SvaraRadera
  3. Det är så sant som du säger, en del trivs mycket bättre i klänning än i kjol (eller tvärtom). Jag förstår vad du menar med underkjolen...

    SvaraRadera
  4. Jag har fullföljt :)
    Jag hade kjol två hela dagar (+en kväll) vilket är lika mycket som jag i vanliga fall har på en månad!
    Men tycker det är svårt med matchningen både "uppe & nere"...
    Svårt att hitta något passande blus eller något enklare, speciellt för att "klä ner" kjolen lite + alternativt kavaj/kofta. Och sedan ytterkläder till det var inte heller så enkelt, eftersom jag inte äger någon vinterkappa ännu...
    Även strumpbyxorna var en utmaning, några täta har jag inga (är på inköpslistan nu) och de tunna går att använda ca 1 gång innan de är "förstörda".

    Men trots detta så var det mycket rolig utmaning! nu ska jag ha kjol oftare! En mycket trevlig utmaning helt i min smak :)
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra Julia! Det kommer fler utmaningar som jag hoppas att du kommer att gilla. Det låter toppenbra att du kommer att ha kjol oftare i vår. Du gör helt rätt i att investera i lite nya stumpbyxor men det låter lite lite med att du bara kan använda tunna par en gång.

      Vad är det som gör att de går sönder? Fastnar du och river sönder på grund av ovanan nu i början? Eller går de sönder vid fötterna? Det låter som att det blir dyrt i längden för dig.

      Radera
    2. det största problemet stavas nog "hund" ;) en liten tass på benet och sedan är de "förstörda", inte hål utan sådär "randiga" eller vad man kan kalla det (syns väldigt tydligt, iallafall på de svarta jag har använt).
      Sedan är det nog lite ovan också, går ofta emot saker som orsakar likadana märken på strumpbyxorna!

      kul att du är tillbaka denna veckan med ny utmaning, jag är med!
      /julia

      Radera
  5. Jag har deltagit och fullföljt, jag har haft kjol en dag denna vecka men missade helt att det skulle dokumenteras. Jag provade alla kjolar jag har i söndags och försökte hitta en kombination som jag trivdes med. Jag hade ångest och tänkte att det här går aldrig. I torsdags hade jag väldigt bråttom på morgonen och tänkte, strunt samma.....jag tog en kjol och en tröja och rusade iväg. Det roliga är att jag kände mig fin i min kjol, samma kjol som jag hade ångest över i söndags. Jag behövde verkligen den här utmaningen. Tusen tack.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag har inte föjt detta, varit bortrest, men detta verkar kul.. men. Ångest är precis det som kommer för en, trots att jag har en del bra enkla klänningar som jag använt en del på jobbet..mest för någon säsong sedan. Det är mycket lättare med klänning på sommaren för min del, faktum är att det blir klänning ute var och varannan dag sommartid. Kjol däremot är alltid svårare, har nog lagt ner det, utan att jag reflekterat egentligen, förrän nu. Jag försöker med utmaningen nu i veckan istället.
    Fina bilder, förresten!
    Roligt också att läsa kommentarerna.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag har inte följt utmaningen, men om jag får välja mellan klänning och kjol så blir det absolut klänning! Visst är kjol snyggt oxå,men tycker själv att jag passar bättre i en klänning! Eftersom jag jobbar på ett daghem blir det inte klänning i jobbet..men gärna går jag med en klänning,tunika till helgen.Får dock ibland små komentarer om jag måste klä upp sig så till en "vanlig" helg..Och undrar,måste man alltid bara klä upp sig till fester och sånt? Tycker om att fixa till mig,känna mig fräsch o fin,men tycker inte om dessa små pikar..Är detta något du kunde ta upp på bloggen? Eller har du kanske redan haft upp det? Är det någon annan som känner igen detta ?

    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  8. Jag har fullföljt och kört kjol hela veckan. Glömde helt av det där med bild. Mest har det blivit jeanskjol i olika längd men även en svart och min favorit, en rosa mockakjol:-)

    SvaraRadera
  9. Härligt att höra att ni alla har hängt med bra i veckan. Jätteskoj! Tack för era reflektioner. Jag ska fundera vidare på det som du skriver Ulrika. Ska se vad jag kan göra för tema kring det.

    ha nu en riktigt skön vecka allesammans! Hälsar Katarina

    SvaraRadera
  10. Tack :) Inget måste men skulle kunna vara intressant :) Fast din blogg e alltid intressant :) Alltid lika roligt att se vad du skriver :) Ha en bra ny arbetsvecka!Kram Ulrika

    SvaraRadera
  11. Investerat,,,, i en mjukmysig klänning, billig!!!! Och kan bli lite roligt kaxig med rätt,,,, rosa saker till;),,,ganska, troligt att du kommer få se den om någon vecka. Kjamiiiiis

    SvaraRadera
  12. Blev inspirerad av din vardagsklänning och satte ett skärp på min gamla favorit, en grå i ulljersey från Day Birger Mikkelsen. Den blev som ny!! Den är djupt v-ringad så en sjal i halsen behövdes, har flera stickade att välja mellan. Har varierat med grå och svarta strumpor. Utbildning på jobbet i civila kläder denna veckan. Då blev det en gråblå knälång kjol i silkesammet med löst lagda veck, stickad cardigan i blå och beigebruna toner, småmönstrad blus (blått/brunt) mörkblå strumpor och bruna stövlar! Så jag som normalt hoppar i jeans och tröja för att snabbt kunna byta till arbetskläder lyckades faktiskt få till både kjol och klänning den här veckan.

    SvaraRadera