2014-02-01

Din stiliga moodboard

Mulberry:s moodboard för vår och sommar 2014 från Pinterest.com

UTMANINGEN: 
Din egen stiliga moodboard

Så var det dags att se resultatet av den gångna veckans arbete med att skapa egna stiliga moodboards! Jag hoppas att ni har gillat den stiliga utmaningen. Nu ska jag berätta varför det är så bra med att skapa sin egen stiliga moodboard.

1. Fokus
Genom att stanna upp, stänga av vardagsbruset och verkligen ta dig tid att titta kickstartar du kreativiteten. Du tar det första steget och startar en process som kommer att leda dig framåt.

2. På djupet
Vi människor har känslomässiga band till olika färger och former. När du aktivt reflekterar över sådant som du tilltalas av kommer du i kontakt med en slags inre känsla av den du verkligen är.

3. Unik och personlig
Du hittar ditt eget uttryck och din egen stil som är unik för dig. Du tolkar det rådande modet och de kommande trenderna och ger helheten "det lilla extra" i form av din egen personlighet. Något som man sällan hinner göra när man står i butiken.

4. Struktur
Du skapar din egen röda tråd att följa. Du kan lättare slappna av eftersom du redan har sett utbudet och vet vad du vill ha. Moodboarden blir ryggraden i din shopping. Även om du inte följer den slaviskt så kommer den att styra dig rätt.

Moodboarden hjälper oss att förstå vad vi egentligen gillar. För om jag ska vara helt ärlig är det inte alltid ett speciellt plagg som vi jagar, snarare en viss känsla som vi söker. Bilderna och visualiseringen kommer att ge dig en klarhet som hjälper dig att shoppa mer effektivt och på så vis lyckas med slutresultatet.

Tack allihop som har varit med den här första veckan. Ni som har skickat in era slutresultat – stort och varmt tack. Det har varit så roligt! Nu vänder jag mig till alla läsare för jag nyfiken på att höra era tankar kring moodboards. Låt kommentarerna flöda, tror ni att det hjälper att göra en moodboard varje säsong?


Mia

Linda

Susanna

Anki

5 kommentarer:

  1. Så fine moodboards, så kreative dere har vært. Jeg våknet opp med masse snø ute, tunge trær, helt hvit urørt natur og moodboards. Jeg er godt i gang med mitt eget, men det blir en lengre prosess for meg. Jeg har laget moodboard tidligere men da bare som en kul greie å ha på veggen på arbeidsrommet. Jeg tror helt klart at man kan bli mer bevisst sin egen personlighet/smak

    SvaraRadera
  2. Jag har ganska länge samlat på bilder på fina kläder, smycken, väskor, färger, fotografier från naturen - allt jag tyckt varit fint och som inspirerar mig. Att göra en tavla av bilderna gjorde att jag började analysera varje bild och vad det var jag gillade och varför jag gillade det och det hjälpte mig att solla och skapa en idé om vad jag vill ha för saker i min garderob på ett sätt som de enskilda bilderna inte tidigare bidragit med.
    Tack för utmaningen.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag började med en moodboard i veckan men så kom livet och familjen iväg. Så tyvärr hann jag inte göra klart den för att skicka den till dig. Men efter att ha läst varför man gör sin moodboard så ska jag verkligen ta och göra klart den, om det så tar flera veckor! ;-)

    Mvh Annika

    SvaraRadera
  4. Tack för en kul uppgift! Jag bestämde mig för en dag då jag skulle jobba med min moodboard och jag blev helt uppslukad av uppgiften! Jag surfade runt på olika sidor och märken som jag gillar för att hitta inspiration! Jag kommer absolut göra fler. / Linda

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillade den första utmaningen. Hoppas att ni hänger på den andra också. Tack för att ni tar er tid att skriva om era tankar och funderingar. Uppskattar det så mycket! Ha en bra vecka!

    SvaraRadera