2013-04-05

Klädd för dejting

Ann Taylor står för inspirationsbilden till vänster.
Länkar: Blusen och bältet
Hej! Hur tycker du att man ska tänka kring klädsel om man ska på dejt? De flesta vill väl vara lite extra fina samtidigt som man vill anpassa sig efter rådande omständigheter, dvs vart man ska någonstans.
Mvh Anna

Hej Anna. När man ska på dejt så tycker jag att man ska satsa på något som man själv känner sig fin i. Det är också viktigt att man känner sig säker och trygg i plaggen. Du har säkert varit med om att vara lite "felklädd" någongång? När man måste gå och dra in magen eller hela tiden rätta till toppen lite diskret för annars ser det tokigt ut. Det är bra om man slipper göra det på en dejt.

Det syns nämligen ganska tydligt när man inte trivs i det som man har på sig. Om man är på träff med någon för första gången så kan den personen lätt missförstå signalerna. Personen man möter kan nämligen tro att man känner sig obekväm i sällskapet, när det bara är kläderna som skaver egentligen.

Du skriver också om omständigheterna. Lågskor och enkelt om det fikaträff på en filt i parken, inte stilettklackar och kortkort. 5-rätters lyxmiddag på restaurang, då är klänning ett självklart val inte munkjacka och slitna jeans. Listan kan ju göras lång och därför illustrerar jag den med lite valda plagg som jag själv skulle kunna tänka mig som en bas. Jag vet ju nämligen inte vad du har för stil, så därför blir det kläder som jag själv hade kunnat tänka mig på en första träff. 

En enkel blus i något sött mönster tillsammans med ett bälte som tar upp färgen skapar genast en genomtänkt och bra grund. I kombination med vita jeans och ett par sneakers får du en ledigare stil. Väljer du istället en kjol, högklackade skor och en matchande kofta får du en mer uppklädd och feminin look. Detaljerna gör så att stilen ändras. Känns lite tråkigt att säga det men lagom ledig, lagom fin och lagom fixad är nästan alltid bäst. 

På tal om det, när jag träffade min man första gången så blev det inte ens lagom. Vi hade stämt träff på en bensinstation eftersom vi skulle åka på en bilutflykt till Österlen. Han var i god tid om vi säger så. När han ringde och sa att han hade kommit fram, hade jag precis klivit ur duschen. Han var 40 minuter för tidig. Jag lät honom inte vänta utan resonerade som så, han får ta mig som jag är med vått hår och utan smink. 
Det finns inga bildbevis från första dejten.
FRÅGA! Om du har någon stilfråga som du vill ha svar på, skicka den till mig. Jag svara med ett inlägg här på bloggen. Adressen dit du skickar din stilfråga är: fragakatarina@gmail.com

TYCK TILL! Du som precis har läst om dejtingkläder, vad tycker du? Vad ska man satsa på för kläder på första dejten? Hur viktigt är det? Vad får man ABSOLUT INTE ha på sig? 

2 kommentarer:

  1. Uppskattar läsning om din egen date och tack för att du bjuder på lite personliga glimtar av dig. Skrattar lite men visst är det som du skriver att lagom är bäst. Mvh Margareta

    SvaraRadera
  2. Bra och välskrivna tips :) Det är alltid trevligt när den andre kommer i något lite extra fint, då känner iallafall jag mig lite extra uppskattad!

    SvaraRadera