2013-04-03

Katarina svarar på frågor kring Personal Shopping


Att få hjälp med sin stil blir allt vanligare idag. Det är okej att inte ha koll på stilen eller känna sig osäker när det gäller kläder. I min roll som Personal Shopper får jag ofta följande frågor:

Måste jag bara handla i dyra butiker?
Nej, det måste man inte. Vi kommer tillsammans fram till vilka butiker som vi ska besöka och hur mycket plaggen får kosta. Det kan vara allt från billiga kedjor till mer exklusiva butiker. Det är din plånbok och du som bestämmer. Jag kommer med förslag och input på liknande butiker.

Hur funkar det?
Vi startar med en kopp kaffe. Tillsammans gör vi en inköpslista/önskelista. Du kan vara på jakt efter en finklänning till ett bröllop eller en basgarderob för kommande säsong.Vi stämmer av hur mycket sakerna får kosta och vi bestämmer hur mycket tid vi har tillsammans i varje butik.

Hur lång tid tar det?
Om det är första gången brukar jag rekommendera 2 timmar. Annars är det vanligast med 1-3 timmar när man shoppar med mig. Mitt arvode är 1000 kr/timme.

Vanliga misstag som jag som kund gör?
Att man inte tänker långsiktigt och tror att det blir så dyrt.

Hur bör jag som kund tänka?
Det mest ideala upplägget är att satsa på 1-2 timmars stilanalys första gången. Då får man en grundläggande teori kring den egna figuren och hur man bör tänka kring garderoben och stilen. Därefter kan man satsa på Personal Shopping tjänster, 1-3 timmar, varje säsong. I slutändan sparar man pengar eftersom man undviker felköp.

Psst! Du som läser detta, vad tycker du? Har du anlitat en personal shopper någongång? Vad har du för tankar när du läser mina svar? Kommentera gärna!

12 kommentarer:

  1. Har anlitat PS en gång med en inledande stilanalys på 1 ½ timme och därefter shopping i ca 2 timmar. Stilanalysen tyckte jag var mycket givande och den inkluderade även en färganalys samt att vi gick igenom mina nyinköpta kläder som skulle utgöra del av min basgarderob. Syftet för mig var att visa min klädstil samt att vi skulle bygga vidare på de kläder som jag visade. På något sätt så glömde PS bort syftet med shoppingen så där stod jag med en massa plagg som inte alls funkade med den basgarderob som jag ville bygga vidare på. Det som var positivt var att få stå i provrummet och ha någon som plockade fram kläder som jag i vanliga fall hade förkastat. Jag försökte även vara öppen i sinnet och gå in i butiker som jag sällan besöker (Vero Moda, Gina T, Lindex och HM). Jag tror inte att jag lyckades förmedla ”min” stil till PS och jag kände mig lite ”tvingad” till att köpa kläder som plockades fram (det var bara min känsla och absolut inget krav från PS). Däremot så var stilanalysen så pass givande att jag har tagit till mig av alla tipsen och har på egen hand fortsatt praktisera tipsen i provrummet. Att komplettera basgarderoben med kläder från kedjorna var också något jag har börjat göra. Eftersom jag egentligen tycker att sånt här är jättekul så skulle jag nog kunna tänka mig att anlita en annan PS igen för att därefter lättare kunna avgöra om det här med personal shopping är något för mig….

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra om din upplevelse med en PS (personal shopper). Jag förstår precis vad du menar när du nämner att du kanske inte riktigt lyckades förmedla din stil/dina önskemål och att du kanske kände dig en smula tvingad trots att din PS inte sa det. Svårt.

      Ska bli skoj att se om det kommer fler kommentarer i ämnet. Skönt att höra att du kände dig säkrare med stilanalysen som grund och att du känner att du har bra koll på garderoben trots allt.

      Radera
    2. Hej Katarina! Lite nyfiken, känner du själv att det kan vara svårt att greppa någons stil och hur gör du iså fall?

      Radera
  2. Jag anlitade en PS på Åhléns i Stockholm. Det är några år sedan men jag fick mycket bra hjälp av det. Började med att vi satt och pratade, dels om önskad stil men också om sånt jag tidigare valt bort (kjol/klänning tex). Sen fick jag gå iväg och efter en timme när jag kom tillbaka hade hon plockat fram en massa kläder. Dags att prova, fick tips om kombinationer och accessorarer.

    Efter detta har jag blivit säkrare i mina val av kläder, går ofta i klänning och trivs i det.

    Tror att jag hade en uppfattning om vad jag passade i som det behövdes en utomstående för att slå hål på. Jag är glad att jag anlitade tjänsten och rekommenderar andra att göra likadant.

    SvaraRadera
  3. Har aldri prøvd, men vurderer det. Jeg blir 60 neste gang, har fått mange grå hår og ett lite alderstillegg rundt midjen. Nå synes jeg det er vanskelig å vite når ett plagg vil virke "for ungt", samtidig som jeg ikke vil virke gammel og grå! Inni meg er jeg jo bare 36 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...Inte tonåring och inte tant! Det är inte alltid så enkelt att vara kvinna mitt i livet! :-)

      Radera
  4. Jag har funderat länge på att anlita dig. Men jag har en ambition att gå ner i vikt och tänker att jag ska gå ner först och köpa kläder sedan. Problemet är att det tar tid att gå ner........ Hur ska man tänka här, kan man ändå göra en stilanalys? Jag är väldigt osäker på kläder sedan jag fått flera barn och tycker att jag som person ändrats, mognat. /anna

    SvaraRadera
  5. Hej Anna! Du är inte ensam om att skjuta upp klädinköpet eller den där saken som du vill unna dig till dess att du har nått klädmålet. Det är faktiskt ganska vanligt och jag möter det ofta.

    Själv har jag en liten kluven inställning till det tankesättet. Jag vet inte om du vet om jag också har haft några (ganska många egentligen) kilo för mycket. Och det bästa sättet är inte alltid att skjuta bonusen framför sig. Livet, oavsett hur man ser ut, är här och nu. Alla förtjänar att trivas med sitt utseende i stunden. Ibland tror jag nämligen att det är just det där välbefinnandet, att man är nöjd med sin stil, som gör att man plötsligt tappar de där extra kilona. För några går det snabbt för andra lite längre tid men under vägen känner man sig alltid nöjd med utseendet.

    Med det sagt så betyder inte det att vi behöver boka en tid till nästa vecka. Fundera på det, det kanske skulle vara lämpligt att boka en tid efter sommaren oavsett om kilona är borta eller ej?

    Jag rekommenderar alla att leva så hälsosamt som möjligt. Jag förespråkar inte övervikt och osunt leverne men snarare uppmuntran under vägs än ett mål så långt borta att det aldrig blir av - oavsett om det gäller ett klädinköp eller en stilträff med mig eller någon annan expert.

    För egen del så vill jag bara säga att det vore väldigt roligt att få hjälpa dig!

    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
  6. Jag har haft möjligheten att anlita en PS ett antal gånger. Tyckte den bästa personal shopping upplevelsen var på Åhlens för några år sedan. Den unga damen som hjälpte mig hade stor kunskap och visade mig vad som var smickrande för min kroppstyp. Hade tex ingen aning om att en hög midja på jeans var smickrande för min figur. Hon arbetar tyvärr inte kvar på Åhlens längre.

    Mindre lyckat möte hade jag däremot med en PS på Debenhams i sthlm (numera nedlagt). Var flexibel med en generös budget men gick hem totalt tomhänt. Kan inte påstå att jag uppskattade att min PS dryftade sig till att gissa min strl i jeans. Det går utmärkt att fråga vilken strl man bär, eller så mäter man kunden. Hon fick mig att känna mig obekväm och "stor". Jag gick därifrån missbelåten och obehaglig till mods.

    Har även haft förmånen att anlita en PS i Paris på ett av de stora varuhusen. Sparade massor av tid och jag hittade massor av saker jag annars inte skulle provat på egen hand. Utbudet på detta varuhus var enormt och jag tyckte det var fantastiskt att ha tillgång till alla stora namn under ett och samma tak.

    Jag skulle absolut kunna tänka mig att anlita en skicklig PS igen. Hade tjänsten varit gratis på Rosenrummet NK, hade jag nog testat för länge sedan. Det är nog min dåliga erfarenhet på Debenhams som gör att jag drar mig för att "våga" betala för en sådan tjänst.

    Tack för en trevlig blogg!



    SvaraRadera
  7. Jag skulle så gärna vilja förnya min garderob och mig tillsammans med en PS! Tyvärr tillåter min ekonomi det just nu,men jag hoppas, hoppas att det en dag gör det!

    Tack för din intressanta blogg!

    SvaraRadera
  8. Jag har fått hjälp av en PS tre gånger. Den andra gången var nog mer en stilanalys och tips om vilka kläder jag kunde välja. Det har varit roligt och jag har fått mycket användbart med mig, även kläder som jag trivts bra i. Jag tycker dock inte riktigt att den kunskap man får är lätt att omsätta i praktiken över tid. Ålder, kroppsform, behov och utbud ändras så jag tror på att få mer regelbunden hjälp.

    SvaraRadera
  9. Hej Katarina!
    Min mamma fyller 60år 2016 och hon önskar sig en personal shopper. Du lät väldigt trevlig. Var i Sverige håller du till? Själva bor vi mer eller mindre i närheten av Göteborg. Gör du hembesök också för att se vad hon har som passar i hennes egna garderob innan ni kompletterar o shoppar loss?
    Om du vill kan du nå mig på mail: kristina@pili-of-art.se

    SvaraRadera