2011-06-01

Rätt klädd på arbetet






Att ha en personlig stil där klädseln speglar den man är på insidan är viktigt tycker jag. Fast på samma gång anser jag också att en del av den personliga stilen många gånger kan lämnas hemma när man går till jobbet. Ett tydligt exemplet på detta är om man bär uniform på jobbet, då anser jag nämligen att man bör man följa reglementet och inte ta sig friheten att pynta uniformen efter eget behag.


Lite svårare är det om man inte har några regler för kläder på arbetet. Hur mycket jobb och hur mycket personligt ska man blanda för den rätta yrkesmixen? I mitt tycke får det personliga inte ta över dvs. kläderna får inte ta över fokus från det som du säger/gör i yrkets vägnar.


Detta hände för meteorologen Madeleine Westin i morse eftersom kläderna var för personliga. Endast glimtvis hörde jag väderrapporten eftersom jag tittade/funderade på hennes upprullade jeans och sandaler, västen och tröjan med mikrofonen i urringningen. Frågor som putar magen, blir den en glipa där och syns bh'n rullade i mitt huvud istället för vindar, temperaturer och sol...


En bra sak att komma ihåg nästa gång du ska hålla ett viktigt anförande på arbetet. Åhörare distraheras lätt, mycket lätt... Vi klarar nämligen bara av att processa ett antal intryck åt gången och här är det du själv som avgör vad åhörarna ska ta med sig hem - din klädsel eller din rapport!

7 kommentarer:

  1. Tittar på hallåorna ibland och undrar hur de tänker. Gillar när det är lite mer propert och välklätt! Du kanske borde kontakta tv och erjuda dina tjänster!! :)

    SvaraRadera
  2. Tycker att meteorolog Pia i 1:an/2:an håller en snygg stil, fräscht och snyggt utan att ta överhanden. Tone Bekkestad slänger mest med håret hela tiden, nu ser jag bara det....

    SvaraRadera
  3. Hejsan

    Tycker precis som ni andra. Jag tycker att Tv-hallåerna är mest där för sin egen skulle ine vad som skall presenteras. Tone B precis som du skriver slänger mest med håret hela tiden. Erbjud dina tjänster till TV. Vissa är ibland målade i ansiktet???? Man repr sitt företag med sina kläder. Man har blivit ganska slö slapp och likgiltiga från Tv ledningen detta vad gäller personals kläder i TV.

    SvaraRadera
  4. Jag ska ta och kolla in Pia på SVT lite mer noggrant. Men säg mig, finns det någon på tv som ni tycker gör det extra bra?

    Själv är jag ju något av ett Oprah-fan och tycker att hon har snygga kombinationer i rutan. Fast å andra sidan är det ju Amerika. Jag ska klura lite under dagen..

    Hinta om ni kommer på någon!!

    SvaraRadera
  5. Tycker mig även se skillnad på SVT och tv4
    Ha en go´helg /// Kicki utanför Götet

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vi har precis börjat läsa om sociala och symboliska rum och om att vi har olika habitus och avkodningar. Var man passar in, vill vara och att vi sänder olika signaler..Verkar spännande och hänger ihop med det här.
    Länge sen kram till dig! Johanna Paulsson

    SvaraRadera