2014-03-16

Veckans utmaning v. 12



VECKANS UTMANING:
Gör din egen resepacklista

Resegarderoben – tänk att någonting så enkelt kan vara så krångligt och svårt. Den här veckan handlar om struktur, planering och att ligga steget före. Du ska hitta ett packningssystem som passar för dig. Att packa inför en resa ska vara lätt och kul!

Gör så här:
Du ska göra din egen checklista inför resan och du ska lista typiska reseplagg. Gå igenom researtiklar och typiska nödvändigheter som du alltid har med dig när du reser. Välj om du vill packa för en kortare jobb-,  weekend- eller semesterresa och sätt igång att lista antalet dagar, plagg som behövs och "packa på pappret" det vill säga skriv ner vad du hade packat om du skulle åkt senare i kväll.

Du behöver:
Papper och penna eller dator. Egen tid, lite fantasi och en kopp kaffe (eller något annat gott).

Tänk på att:
Du kanske inte alls ska resa inom det närmaste men förr eller senare är det dags. Den här veckan handlar om att uppfinna hjulet och därför är det väldigt passande om du faktiskt inte alls har någon resa just nu. Reflektera gärna över de plagg som har funkar och vilka som inte har gjort det på tidigare resor, ta med det när du "packar".

Resultatet:
Du kommer att vara redo med resepackningen på mindre än en timme för med en färdig checklista behöver du dessutom inte uppfinna hjulet varje gång det är dags att ge sig av på äventyr.

Katarinas kommentarer:
När jag jobbade som flygvärdinna hade jag alltid en sommar- och vinter garderob redo att stuva ner i väskan. Plagg som jag bara använde när jag jobbade och aldrig bar hemma. Jag har fortfarande ett reseapotek packat (i en låda) och ett "på-planet-mini-kräm-och-smik-set redo (alltid i min handväska).

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Vilken rolig och praktisk utmaning!

    SvaraRadera
  2. Detta blir kul! För några års sedan tipsade du om hur man packar, alltså vilka klädesplagg man kan ta med o vilka att kombinera med! Sparade det dock i en annan mobil så det vore toppen att få se igen - det har hjälpt mig jättemycket! Christina

    SvaraRadera
  3. Bra utmaning åker på söndag, en vecka till värmen.

    SvaraRadera
  4. förra helgen var jag på en weekend i sthlm,hade så gott som bara med mig necessär,pyjamas, underkläder och en skjorta. Tanken var att jag skulle köpa kläder där, men kom hem tomhänt. Man behöver faktiskt inte speciellt mycket med sig, som man kanske kan tro!
    /julia

    SvaraRadera
  5. Ja det skulle vara toppen att få förslag på kläder mm för en veckas semester i solen med Tema Dans.

    SvaraRadera
  6. Hei hei. Jeg nyter å bruke god tid til å pakke før ferie. Begynner i god tid og pakker ikke lett. Vil gjerne ha med kjoler, skjerf, sko. For meg er dette en del av gleden ved å reise. Endelig å få brukt noe av det pene tøyet jeg har. Pakker lett og enkelt på jobbreiser, men ikke på ferie. Hilde

    SvaraRadera