2014-03-19

Välmatchande tips


Bild från nätet. Tänk om man ändå hade så här välmatchande resväskor?!
Färg 
Att ha en röd tråd i packningen är viktigt för att kunna matcha och använda plaggen på bästa sätt. Jag rekommenderar mina kunder att ha en grundfärg på basplaggen och sedan ha accentfärger på det övriga såsom koftor, skor och accessoarer. På så sätt är det enkelt att mixa och matcha plaggen utan att resegarderoben känns tråkig.

Ett lätt exempel är att på sommaren packa vitt – vita blusar, toppar och jeans. Till det packar man ner accessoarer, koftor och skor i accentfärg som exempelvis kan vara rosa eller blått.

Stil
Tänk på att packa plagg som stilmässigt lämpar sig för resmålet. Ett vanligt misstag är att man packar för fina plagg. Kom ihåg – är du inte finklädd varje dag på hemmaplan kommer det heller inte att vara bekvämt att vara det på semestern. Stuva ner lite sköna/bekväma "slappa" plagg också.

Till ett varmt land är det smart att ta med kläder av naturmaterial som är svala. Glöm inte att fötterna sväller så låt de där trånga skorna stanna hemma.

Praktiskt
Packa ner kläder i material som inte skrynklar så lätt. Visst kan du ha med dig några få plagg men att spendera semestern på att stryka plagg varje dag känns ju lite onödigt. Material som är känsliga, "flockar" eller drar till sig damm passar bättre hemma på hyllan.

Klädvårdsrulle kan komma till hands, så glöm inte att packa med en sådan. Själv packar jag alltid blusar i 3-liters plastpåsar. Jag låter bli att försluta påsarna, det finns tillräckligt med luft i dem i alla fall och blusarna skrynklar inte lika lätt.

3 kommentarer:

  1. Åh vilket bra tips. Så här kan man väl tänka när man shoppar till konbgarderoben också? Det jag själv upplever annars är att det blir lite platt o tråkigt. Jag får aldrig till "det lilla extra", tycker jag...
    Wera

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Jag är dålig på att ha en röd tråd i packningen så det är någonting jag ska försöka bli bättre på. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jättebra tips!
    Skall försöka tänka så. Vita plagg +accessoarer i blått eller rosa ( alt. rött )
    Har du några inköps tips om man känner att man behöver förnya sin resegarderob ( till Kreta) gärna i budgetklass.
    Kanske lite olika kombinationer för olika åldrar som du hade i tidningen Må bra.

    SvaraRadera