2013-03-01

Fredagsfråga från Pernilla

Hej Katarina,

Jag vill börja med att TACKA för en mycket uppskattad blogg med inspirerade inlägg och många användbara tips. Jag är så glad att jag hittade hit till din blogg!

Min fredagsfråga till dig är om du kan tipsa om märken som oavsett trenderna erbjuder klassiska, svarta kostymbyxor med raka ben utan drapering framtill? 

Min kroppsform är ett ”Päron”, jag är ca 160 cm lång och har storlek 42-44 på mina byxor. Att jag alltid behöver lägga upp mina nyinköpta byxor har jag förlikat mig med så det ser jag som en självklarhet numera. Däremot tycker jag att det är svårt att hitta en byxmodell där benen är helt raka. Jag upplever att trenden med stup-rörs chions/jeans har varit väldigt långlivad och om jag har uppfattat vårens trender rätt ska dessa chions dessutom vara lite kortare i modellen i vår. Något jag känner är helt uteslutet för mina ben.
   
Hittar jag väl ett par byxor som passar mig köper jag antingen på mig fler par eller har ett par tills de bokstavligt talat faller isär. Nu har det blivit dags att se sig om efter ett par nya byxor - en shoppingtur som jag inte ser fram mot.

Hälsningar från Pernilla

Hej Pernilla!

Jätteskoj att du har hittat hit och att du har skickat in en stilfråga. Om man som du, har svårt att hitta byxor är det superviktigt att spara information om favoriterna till nästa shoppingtur. Med nätets hjälp idag kan man ju hitta ett par byxor som hade varit "omöjliga" att hitta på en vanlig butiksrunda.

Jag brukar råda mina kunder att ha en liten pärm med fotoplastfickor eller en liten enkel skrivbok. I den bör man skriva ner och spara lapparna från plaggen. Inköpsdatum och butik är bra. Märke, modell och storlek är ett måste.

Har man en gång hittat de perfekta byxorna är det ju tokigt att inte fortsätta med samma modell även i framtiden. Även om man tror att man kommer att minnas så gör man aldrig det. Skriv upp och dokumentera. Du kommer att spara tid och pengar i framtiden genom att göra såhär.

Mitt allra bästa råd är att du försöker dra dig till minnes var du köpte favoriterna. Gå tillbaka till butiken och hör med dem. Vem vet, du kanske kommer hem med ännu ett par så att du klarar dig en tid framöver.

Ovan hittar du några byxor som kanske skulle kunna passa dig. De är lite mer raka i benen och något mer rymliga över baken. Just chinos kan vara en svår modell så du skulle behöva prova för att veta att det verkligen blir rätt. Det är så många faktorer som spelar in - materialet, linningen, fickornas placering och benvidden.

Det här är länkarna till de olika modellerna: röd, beige och blå.

FRÅGA: Ställ din stilfråga till mig du också! Skicka till fragakatarina@gmail.com så svarar jag i ett inlägg här i bloggen. 

2 kommentarer:

  1. Fast det är ju precis som Pernilla skriver jättesvårt att hitta bra byxor.
    Jag har precis samma problem och samma figur – har dock hittat snygga linnebyxor som dessutom sitter bra fast det är ju inte någon vinterbyxa. Skulle vilja ha snygga välsittande byxor utan resår i midjan och som inte är gjorda av polyester.
    Klädkedjor idag verkar inte satsa på kläder till oss som passerat tonåren (med marginal) och det är ju lite märkligt för vi är ju ganska många, och har de något så är det oftast illa sydda polyesterbyxor gjorda för den som är 185 cm lång.
    Dessutom: Herrbyxor görs i olika vidder och längder men inte dambyxor varför är det så?
    Minns ni: PTA alla stjärtars byxa - det var tider det (och några kg sedan).
    Önskar att jag hade modet och pengarna att starta en butik med mode för kvinnor:
    Sortera butiken efter kroppsform och kanske t o m ha ett litet ändringsskrädderi.
    Kom just hem från Paris och är faktiskt lite impad av deras utbud av kläder – visst är Paris en jättestad men tänk om man fick ta med ett par av deras butiker?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om anteckningsbok, det tar jag till mig av. Håller även på att skapa en moodboard inför kommande klädinköp.

    SvaraRadera