2013-02-25

Sportlovsskoj i Schweiz och spännande utmaning i Stockholm

Villar-sur-Ollon, Schweiz.

Sportlovet är slut för den här gången. Vi spenderade ett par dagar i Schweiz för att några av oss skulle få chans att njuta av lite skidåkning. Lite tråkigt för egen del, mitt knä gör fortfarande ont så jag fick stanna kvar på hotellet. Kunde dock njuta av en varm och starkt lysande sol på balkongen. Det gick ingen nöd på mig.

Senaste nytt är att jag har återvänt till skolbänken och i lördags var det så dags första skoldagen. Under våren kommer jag att gå en kurs i journalistiskt skrivande på Berghs i Stockholm. Min förhoppning är att jag ska bli en ännu bättre skribent och kunna använda mig ännu mer av det skrivna ordet i jobbet.

 

Kursen är på distans och jag kommer att fortsätta som vanligt när det gäller föreläsningar och stilanalyser. Jag måste erkänna att det var lite nervöst att ta steget, att börja plugga känns jättestort och jag befinner mig långt utanför komfortzonen. Jag kan erkänna att jag just nu är väldigt medveten om hur jag skriver.

Den här veckan tänkte jag sammanställa en liten jeanslista baserat på era kommentarer från förra veckan. Jag hoppas att den ska kunna vara levande och hänga med framöver. Ha en jättebra start på dagen. Bra pluggtips eller glada tillrop mottages tacksamt.

5 kommentarer:

  1. Det låter som du har haft det trevligt och vad spännande med utbildning! :-) /Anna Karin

    SvaraRadera
  2. Hej! Tänk på att du har en kanon-blogg med många läsare - låt det vara en inspiration för dig i ditt skrivande. Konkreta skrivtips:
    skriv med RIS (Rumpan I Stolen). Det går inte att skriva när man lägger in tvätt i tvättmaskinen, går en promenad o s v. Det är viktigt att distansera sig från skrivandet (genom t ex en promenad) men till syvende och sist blir det inget skrivet om du inte sitter framför datorn/pappret.
    Sätt upp ett realistiskt mål. Det kan vara 1 sida, eller att besvara 1 fråga i en skriftlig uppgift. Viktigt att målet är realistiskt och genomförbart - på så sätt kommer du att klara dina uppsatta mål och det blir en bekräftelse till dig att du klarar av detta.
    Sitt inte framför datorn hela tiden (även om jag skriver det ovanför :) ) gå en promenad med vovven, ta med din telefon. Får du bra idéer till formuleringar så tala in dem på inspelningsfunktionen. När du är hemma: ha block och penna till hands.
    När du avslutar skrivandet för dagen, avsluta gärna mitt i ett stycke - åp så sätt blir det lättare att fortsätta spinna på texten nästa dag.
    Stort lycka till!
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort och varmt tack för dina tips Elisabeth. Jättebra, suger åt mig som en svamp. Kanon!!

      Radera
  3. Hej!
    Ny här att läsa sin blogg, men har nog läst allt du skrivit. Jättebra!! Suger åt mig av det du skriver.
    När det gäller att läsa/plugga är det så roligt, du kommer snart in i det. Kämpa på men glöm inte att släppa kraven......
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggen A! Gott att höra att du har läst ikapp, skriv gärna om du vill att jag ska ta upp något speciellt ämne framöver. Tack för råd om prestation, det kan nog behövas.

      Radera