2010-11-16

Kvinnor och mäns shoppingbeteende


Allerdagen idag lyssnade jag på amerikanskan Marti Barletta som reser runt världen och föreläser om marknadsföring mot kvinnor. Oerhört spännande blev det när hon pratade om kvinnor och mäns olika shoppingbeteende. På jakt efter ett par svarta byxor ser våra behov olika ut menar hon.

Mannen att gå direkt till första bästa butik, ta sikte på byxorna och åka hem. Perfekt, tänker han, uppdraget slutfört! Kvinnan kommer att plocka med sig ett antal byxor till provrummet för att se vilka som möter hennes behov. Anta att det första paret är strykfria, jättebra och praktiskt eftersom det fanns med på "behovslistan". Andra paret ger långa slanka ben - superbra, det finns ju alltid med som ett kriterium! Tredje paret känns toppenbra som festbyxa osv.

Det här är anledningen till att kvinnor strosar runt i butiker mycket längre än männen. Kvinnor maximerar gärna informationen det vill säga provar så många byxor som möjligt för att till slut hitta det par som motsvarar flest önskemål enligt den behovslista man har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar