2013-09-13

Dare to be daring!




Hej Katarina,
Nu ska jag äntligen fråga sånt som jag länge funderat på... Jag har nyss fyllt femtio år och vet inte vad jag ska ta på mig! Jag är 160 cm, väger ca 53-55 kg, upplevs nog som rätt smal, men efter år av stört ätbeteende upplever jag mig själv inte som särskilt smal. Vilket jag förmodligen delar med många.
Jag trivs oftast bra i Converse, jeans och någon tröja/topp upptill, men samtidigt känns det ju tråkigt ibland. Jag skulle vilja känna mig fin, men bekväm. Jag är fullkomligt livrädd för att bli tantig, men vill ju inte heller se ut som de 15-åriga tjejerna som jag träffar på skolan (jag jobbar som skolsköterska).
I våras när vi skulle på bröllop försökte jag hitta några snygga skor med lite klack, typ clogs eller espadrillos, men icke - tror att tjejen i skobutiken plockade fram 10 par och jag kände mig som en tant bara genom att titta på dem!
Hur ska jag tänka? Vad ska jag satsa på? Chinos? Kavaj? Fortsätta som jag klär mig? Hjälp! Vad är okej och vad är inte okej när man fyllt femtio? Eller är det mer en känsla än ett styrt mode?
Hoppas att du kan svara mig.
Med vänliga hälsningar
C.

Hej C!
Jag uppskattar det förtroende som du ger mig. Du är långt ifrån ensam att känna som du gör. Dagligen möter jag kvinnor som tampas med samma tankar och funderingar som du gör. Det är en komplex fråga och jag har inget enkelt svar att ge dig.

Vi har alla en trygghetsbubbla när det gäller kläder. När du har dina jeans och gympadojjor befinner du dig i bubblan. Andra kläder kan kasta ut dig mer eller mindre. Allt som oftast bygger vi själva upp höga murar kring vår bubbla med tankar som ”det där kan inte jag ha i min ålder” eller ”inte med min figur” och så vidare. Varje sådan tanke lägger ytterligare en sten på muren.

Moment 22
Till slut kommer det en dag när man är så fast i en viss stil att allting känns tråkigt. Men ändå, vågar man sällan göra något åt det. Istället är det osäkerheten som tar vid. För att inte göra fel eller misslyckas gör man istället ingenting.

Så, vad ska man då göra om man som du inte vågar? Jag är rädd för att svaret inte egentligen berör utsidan så mycket. Det handlar nog snarare om insidan.

Våga lita på din egen smak. Det är okej att vara kräsen. Du bär de plagg som du känner dig trygg med till dess att du hittar något som du gillar. Punkt slut. Men du måste utmana dig själv eftersom du har fastnat. För vad är egentligen grejen om det känns konstigt efter ett par timmar? Om kläderna ser lite tokiga ut? Är det hela världen?

Bryt gamla vanor
Titta på nya saker, våga vara nyfiken och upptäcka annat än ”det gamla vanliga”. Att röra sig i gamla cirklar är aldrig stimulerande. Gå ut och ta för dig, sök upp saker som inspirerar dig! Du förstår, tanten sitter sällan i kläderna. Hon kan traska runt i både jeans och Converse. Du passar i allt om du själv tror på det! Jag både tror och vet.

Ödmjuka hälsningar från Katarina

TYCK TILL! Dagens fråga är ett laddat ämne. Vad tycker du? Hur ska man göra för att våga?  Vad är rätt för kvinnan mitt i livet som inte vill vara varken tonåring eller tant?  

6 kommentarer:

  1. Ett tips kan väl vara att identifiera några i den egna åldersgruppen som man tycker är vackra och har skön stil och titta lite på vad de har på sig. En sådan person i 50+ åldern för mig är Lena Endre. Kanske har C någon egen sådan?
    /Helena

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag känner igen mig i detta! Mitt tips är att man gärna kan fortsätta med jeans, mörka snygga. Köp några klassiska skjortblusar (bl a har HM har en basskjorta till bra pris som är snygg), baskofta, en enkel kavaj att ha i beredskap. Sköna loafers och ett par boots och några sjalar att ta till och man är beredd att ta sig genom vardagen även som 50 årig "icke tant".
    Själv är jag 58 år och har tagit till mig väldigt mycket från Katarinas fina tips sen drygt ett år tillbaka. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att vi 50+ och även yngre ska återerövra begreppet tant och inte se det så negativt. Annars får vi väl kalla oss kvinnor eller damer. Tjejer har vi ju redan varit och gubbar vill vi väl inte vara. Jag tycker också att det är svårt men tror att det kan hjälpa att ta en liten bit i taget. Byta ut converseskorna till något annat eller jeansen mot en kjol eller ta en kofta med kvinnliga former eller välja en kavaj som inte är maskulin. Dessutom tänka på när man väljer kvinnligt att undvika gulligt utan mer klassiskt kvinnligt. Om man byter allt på en gång kan man känna sig lite utklädd. Jag tror att det också hjälper lite att fundera över vad man vill utstråla. Om man tex vill utstråla erfarenhet, trovärdighet, säkerhet, förtroende mm. tycker jag blir svårt oavsett yrkesroll om man klär sig likadant som de som är så mycket yngre som skolelever. Detaljer som hår och tex glasögon kan också göra mycket skillnad när man funderar på vad det är man utstrålar. Eventuella rynkor och grånande hår tycker jag att vi ska välkomna som hjälp för att utstråla erfarenhet mm. På med smink om du känner dig grå!!! Tack Katarina för en bra blogg.

    SvaraRadera
  4. Känner också igen mig.....tar alltid för stora storlekar när jag provar kläder för jag är smalare än jag tror.
    Ett tips är accessoarer, smycken, scarves, ett par fräcka skor att piffa upp "basen" med. Ett fint armband eller halsband kan göra att jag känner mig xtra fin klädd i jeans och t-shirt!

    SvaraRadera
  5. Jättefina tips och uppmuntrande ord till frågeställaren C från engagerade bloggläsare. Tack!!

    SvaraRadera