2013-05-17

Tre bra sätt att matcha en marinblå kavaj!


Hej! 

För en tid sedan visade du hur man kunde kombinera chinos på tre olika sätt - uppklätt, tufft och avslappnat. Själv har jag impulsshoppat en clubblazer från Kappahls Hamptonssortiment, och den är prisvärd och välsittande. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska matcha den, gärna i ovanstående tre kategorier, för att inte känna mig som en flygvärdinna. Jag tycker om en klassisk/romantisk stil och hoppas nu på din hjälp så att den inte bara kommer att bli hängande oanvänd längst in i garderoben...

Mvh Wera

Hej! 

Här kommer nu liknande bilder på hur du skulle kunna använda din kavaj. Tänk på att du absolut inte måste välja just de färger som jag har valt här i inlägget. Föredrar du gröna skor framför rosa så tar du det istället och gillar du pastellfärgade chinos istället för grå så skippar du de sistnämnda. Du förstår säkert hur jag menar. 

Var inte rädd för att ta ut svängarna lite grann. Rulla upp ärmarna för lite ledigare stuk och eller matcha kavajen med de slitna boyfriendjeansen och kaxiga klackar. Att våga göra sina egna tolkningar av en viss  stil gör det hela lite mer uttrycksfullt. I början kan det kännas som att man spökar ut sig men om du börjar med små, små medel så ska du se att du vänjer dig.

Hoppas att inspirationsbilderna kan hjälpa dig! 
Trevlig helg, hälsar Katarina.

Pssst! Här är länken till inlägget med "chinos på tre sätt" som Wera nämner i början av sitt mail.

UPPKLÄTT!
Bär kavajen med vita snygga byxor. Shorts, capri eller "vanliga".
Välj en topp med lite lyxigare känsla och addera detaljer av guld såsom på bilden.
Shortsen går att hitta här, kavajen kommer härifrån och sandalerna går att inhandla här.

TUFFT!
En tuff stil handlar i vissa fall om udda material och färgkombinationer såsom här.
Mockaskor i en häftig färg, tillsammans med slitna boyfriendjeans och färgglada strumpor.
Välj en ledigare skjorta. Enfärgad eller mönstrad spelar mindre roll.
Kavajen kommer härifrån, jeansen går att köpa här och de rosa skorna här

AVSLAPPNAT!
Här handlar det om komfort. Det ska synas på plaggen att de är bekväma.
Välj ett ribbstickat linne, en mjuk halsduk i trikå och rulla upp ärmarna.
De grå chinosen går att köpa här, kavajen kommer härifrån och skorna kan du klicka hem här



TILL DIG SOM BESÖKER BLOGGEN IDAG:

TYCK TILL! 
Nu vill jag höra vad du tycker om de olika inspirationsbilderna. 
Vilken gillar du mest och varför? 
Hur matchar du helst en marinblå kavaj utan att hamna i "uniformsträsket"? 
Dela med dig av dina kommentarer!

FRÅGA! 
Om du också vill ha svar på en stilfråga, ställ den till mig på fragakatarina@gmail.com. 
Jag svarar är på bloggen varje fredag. Hör av dig. Ris eller ros går också bra.

14 kommentarer:

  1. Godmorgon! Det här är verkligen de inlägg som jag gillar mest!! Trevlig helg till dig. Med vänlig hälsning Margareta

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den tredje "stilen". Tyckte att det såg både snyggt, bekvämt men ändå uppklätt ut :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är också romantisk och förstår inte riktigt var romantiken/ det feminina kommer in i kläderna du visar. Ser väldigt maskulint ut allting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken var att visa andra kombinationer än just den romantiska stilen med skira blusen, de vita jeansen och ballerinan. Jag kanske missförstod hennes fråga men jag uppfattade uppklätt, tufft och ledigt. Ska bli spännande att se om hon hör av sig och vad hon tycker.

      Det maskulina kan handla om färg- och materialval. Jag håller helt med dig att den sista ser maskulin ut men menar ändå att med andra (ljusare/pastell) färger kommer stilen att dras mer åt det feminina. Eller vad säger du?

      Radera
    2. Hej! Kanske var jag lite otydlig i min fråga men hade kanske hoppats på att du skulle visa hur man kunde t ex vara romantiskt-ledig eller romantiskt-uppklädd m blazern. Typ kombinera den för olika tillfällen. Tack i alla fall... Wera

      Radera
  4. Gillar ingen, usch vad fult...vilken ålder riktar du dig till? Är man klassisk vill man väl inte ha så slitna jeans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig!

      Det stämmer som du säger, en del klassiska personer gillar inte alls att bära slitna jeans medan andra faktiskt gör det. Smaken är så olika från person till person vilket gör det här med stil så väldigt kul.

      Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din första mening och om du egentligen vill ha något svar utan bara säga att du absolut inte gillar det (vilket är helt okej) däremot känns slutknorren med åldersfrågan som en liten sågning, eller? Men för att ändå svara dig så riktar jag mig till en bred målgrupp i det här inlägget.

      Hälsningar Katarina

      Radera
  5. Jag tycker bäst om nr,2 fast jag hade nog valt några andra jeans. Är ingen kavaj människa men skulle gärna vilja hitta en snygg o bra bas kavaj. Trevlig helg Camilla

    SvaraRadera
  6. Hej Katarina!

    Jag är inte heller riktigt glad för någon av bilderna. Känns väldigt ungdomligt. Själv är jag 40+ och håller med tidigare kommentar om de slitna jeansen och att det känns lite manligt. Men smaken är ju olika som du skriver :) Hade gärna sett lite mer kvinnlig touch på de olika kategorierna uppklätt, tufft och avslappnat. Vore också kul att höra/se hur du själv skulle bära den mörkblå kavajen och vilken av de tre tycker du bäst om? Ska man förresten alltid tänka på uppklätt, tufft och avslappnat?

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette, tack för kommentaren!
      Som du ser så gjorde jag ett separat inlägg om min egen stil när det gäller den marinblå klubbkavajen. Hoppas att du får svar där.

      När det gäller uppklätt, tufft och avslappnat så behöver det absolut inte vara just de stämplarna. Det är upp till var och även om en stil är "klassisk" så kan den ju vara superklassik för en person men sportig för en annan osv.

      Ska fundera vidare på det romantiska. Känner att jag får återkomma om några dagar.
      Trevlig helg!

      Radera
  7. Jag gillade iallafall detta! Jag hör väl kanske till den yngre läsarkretsen som knappt nått över 30. Tycker att bloggen har varit lite tråkig den senaste tiden, med för få inspirerande bilder, men det här gillade jag och ska genast klicka mig vidare till inlägget om chinos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det var ju skoj att höra och vad skönt att du inte gav upp med bloggläsandet utan ändå stannade kvar.

      Hur skulle du vilja att jag gjorde för att hålla dig intresserad och inspirerad? Vill ju gärna att det här ska vara en levande sida med smått och gott för alla.

      Tack för kommentaren! :-)

      Radera
  8. Tycker inlägget var jättebra. Man förstår tänket och sedan är det såklart upp till var och en att välja efter sin färgskala mm. Mycket inspirerande inlägg för alls åldrar tycker jag. Mer sånt här! Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar det. Ska verkligen tänka på att göra fler. Trevlig helg!!

      Radera