2012-02-01

De fyra värsta expediterna enligt Katarina Althin!

Lär dig att känna igen de fyra värsta expediterna och hur du bäst tacklar dem! Många gånger är det mötet med butikspersonalen som avgör om din shoppingupplevelse blir lyckad eller ej. Det här är de västa typerna av expediter som vi helst vill slippa möta:

Nedsättaren
Hon synar dig så snart du kliver in i butiken och du får en känsla av att du inte är välkommen. Det kan vara så att "du inte har råd" eller "inte är fin nog" för den här typen av butik i hennes ögon. Du får en liten nick till hälsning men inte mer service än så... Det är väldigt besvärligt om du vill be om ett specifikt plagg eller ber om att prova något.

Fjäskisen 
Hon är översvallande och far runt i butiken efter möjliga klädesplagg som hon absolut vill att du ska prova trots att du avböjer. Hon får dig att känna dig trängd och tvungen att ge henne av din tid och energi. Trots att du inte gillar ett plagg pratar hon varmt om hur väl det smickrar dig och hur trendigt/vettigt det är att köpa det.

Inkräktaren
Det här är den omtänksamma och välvilliga expediten som inte uppfattar gränserna och som ser skynket till provrummet som en ridå. Att hon sedan kliver i provrummet utan så mycket som en liten harkling så att du hamnar i hörnet tycker hon är mysigt och intimt. Hon märker inte ens att hon i allra högsta grad inkräktar i din personliga svär på ett besvärande sätt.

Trötter
Expediten som är så uttråkad av dig som kund och som hellre snackar i telefon eller tjattrar med kollegan. Hon har ofta fullt upp med sitt eget yttre och hinner inte med dig som kund, du får ofta vänta en liten stund på hennes uppmärksamhet eftersom som hon är fullt upptagen med något mycket viktigare. Kom inte och stör uttrycker hon med hela sitt kroppspråk.

Att bli dåligt bemött av en otrevlig expedit är inte alls så ovanligt och det här är mina tips på hur du tacklar de ovanstående typerna:

Nedsättaren: Får du ingen respons kan du faktiskt ställa frågan direkt till den otrevliga expediten "Får man ingen service på det här stället?" eftersom det troligtvis sätter lite fart på henne.
Fjäskisen: Tacka för omtanken och servicen men markera att du inte har mer tid och att du inte är intresserad av att handla just nu.

Inkräktaren: Berätta för expediten före du kliver in i provhytten att du kommer att titta ut om en stund och be om hennes expertis om du finner det nödvändigt.

Trötter: När hon behagar ta notis av dig ber du om en annan expedit eller hennes överordnade. Berätta gärna på ett sakligt sätt hur du har uppfattat hennes negligerande attityd.

Tänk på att alla kan ha en dålig dag och de flesta trots allt inte finns där för att reta gallfeber just på dig personligen. Ett leende på läpparna och ett glatt hej när du kliver in är både avväpnande och mycket trevligt för den som har stått i butiken en hel dag och bemött kunder på löpande band.

Personligen så uppskattar jag alltid när jag känner mig sedd och bekräftad som kund. Jag blir glad om jag får stöd genom att känna att expediten är kunnig och intresserad av att möta just mina behov. Om jag inte hittar det rätta plagget alla gånger så gör det mig ingenting eftersom jag gärna kommer tillbaka.

Det är okej att dela med sig av den här listan men länka då gärna tillbaka till min blogg eller till mina tjänster som Personal Shopper. I inlägget pratar jag om expediten som en kvinna men det behöver nödvändigtvis alltid vara så, männen finns också representerade såklart.

Vad tycker du? Håller du med eller finns det något som du tycker känns viktigt att nämna, kommentera gärna!

1 kommentar:

  1. Den värsta sorten är nog Nedsättaren då man verkligen inte känner sig välkommen!
    /Ann Katrin

    SvaraRadera