2010-03-25

Spännande lunch med Ann Rosman


Jag hade förmånen att träffa författaren Ann Rosman över en lunch igår. Vi pratade om hennes debutroman Fyrmästarens dotter och lite grann om den kommande boken Själakistan. Ni som har följt bloggen vet ju att jag fullkomligt plöjde igenom den första boken och därför var det extra kul att mötas på riktigt och prata om de olika karaktärerna i boken. Vi hann ju med en stilsnackis också och nedan kan du läsa lite grann av vad vi pratade om.

Hur har du det med stilen Ann?
Ja, du, det var en bra fråga. Kan man svara ledigt och bekvämt?
Finns det någon typisk författarlook?
Nej, det tror jag inte. Som författare kan man ju dyka upp i princip hur som helst, det är ett rätt tillåtande yrke. Tidigare arbetade jag som it-konsult och då var det mer strikt klädsel. För min del beror klädseln helt på hur dagen ser ut. Jag gör ju mycket research när jag skriver och det innebär utforskande av Marstrand. Allt från att klättra i det gamla kyrktornet till att undersöka Rådhuskällaren och prata med Hembygdsföreningens ordförande. Oftast blir det jeans, tröja och bra skor. I vinter har jag kört med underställ för jag avskyr att frysa. Men en annan sida av författaryrket är att vara ute på boksigneringar och hålla föredrag och då är det roligare att ta på sig något snyggare.
Vad har du för favoritplagg?
En stickad röd Odd Molly-tröja som fungerar i de flesta lägen.
Vem tycker du klär sig snyggt?
Istället för att säga en person skulle jag vilja säga den som "passar in" i sammanhanget. Du vet, när man har tagit på sig "rätt" kläder så att man trivs och känner sig fin.
Har du några klädtips som du kan dela med dig av?
Jag är ju praktisk av mig, mer "rätt kläder för rätt väder". Regnar det så tar man stövlar och vattenavvisande jacka. Men framförallt klä dig så att du känner dig som dig själv.


Det blev en lång lunch med en god risotto på tallriken och visst ser du väl vad Ann har på sig om inte den röda favorittröjan?! Mycket bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar